maanantai 28. toukokuuta 2018

Sosiaalisen median vaikutus harjoituksen kestoon

Minkä verran treenaisimmekaan ilman somea? Juoksisiko keskivertoihminen yhtään lenkkiä jos kukaan ei koskaan olisi keksinyt häshtägejä: #juoksu #running #löpning #instarunners #trailrun #swimrun #runrun #cycling #training #lovemylife #traineatsleeprepeat #trilife4eva #nopainnogain ja #awesome ? Treenaako nykyihminen somen vuoksi vai somettaako treenin vuoksi. Ohjaavatko harjoituksen aikaset ajatukset somettamisesta harjoituksen kulkua ja mihin suuntaan? Kuinka on mahdollista saada tehtyä edes yhtä harjoitusta jos kamera on koko ajan esillä?

Työn tavoite tarkoitus ja tehtävät

Tämän työn tarkoituksena oli selvittää millä tavoin sosiaalinen media vaikuttaa harjoitteluumme. Tavoitteena oli saada lisätietoa aiheesta ”treenaako ihminen rakkaudesta lajiin vai sosiaalisen median paineen alla”.

Tutkimustehtävänä oli selvittää sosiaalisen median vaikutusta yhden harjoituksen kulkuun sekä arvioida saako urheilija tehtyä harjoituksen somen avulla vai siitä huolimatta.

Menetelmälliset ratkaisut

Tutkimus on empiirinen, täysin puolueellinen ja perustuu ainoastaan yhden ihmisen henkilökohtaiseen kokemukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin suunnitellussa harjoituksessa pysymisen seurantaa sosiaalisen median paineen alla yhden harjoituksen aikana. Mittareina käytettiin päähän muodostuneiden ajatusten suhdetta harjoituksen lopulliseen muotoon, kameraan tallentuneiden harjoituksen aikaisten kuvien määrää sekä harjoituksen aikana tapahtuneen sometuksen todellisuuspohjaan perustumista. Aineisto ristiintaulukoitiin ja –naulittiin.

Tulokset
hypoteesi
Sosiaalisella medialla on vaikutus harjoituksen lopulliseen muotoon. Hyväksynnän hakeminen positiivisten kommenttien, ihailun ja tykkäysten toivossa aiheuttaa harjoituksen pitenemistä. Tutkimustapauksessa 30 kilometrin polkujuoksusta muodostui 42,2 kilometrin tasamaalenkki. Perusteluiksi muutokselle selvisi kilometrien helpompi kerääminen, sekä maratonin juoksemisesta odotettu ylistys sosiaalisessa mediassa. Kuitenkaan urheilijan oma ajatusmaailma ja toiveet kommenttien luonteen suhteen eivät olleet realistisia.

Urheilijan omat harjoituksen aikaiset ajatukset harjoituksen jälkeisestä sometuksesta olivat esimerkiksi seuraavan laatuisia:

”Kyllä sileällä juokseminen tuntuu hävyttömän helpolta kaiken puskissa pyörimisen ja mäkien könyämisen jälkeen #vedinmaran” –Instagram 

”Vedin sit oman rantamaratonin” (merenrannalla otetulla juoksukuvalla varustettuna.) -Instagram 

”En keksinyt parempaakaan tekemistä niin vedin maratonin” -Instagram 

Vaikka somettamisen aktiivinen miettiminen vaikuttaa harjoitukseen sen aikana, se ei kuitenkaan vielä tarkoita että siitä syntyisi tekoja sosiaalisen median osalta. Tutkimuksessa tarkastellun harjoituksen jälkeen kamerasta löytyi nolla harjoituksenaikaista kuvaa, joista nolla päätyi someen. Koska kuitenkin ”vähän on nyt pakko lesottaa”, päätyi insta-storiesin puolelle kuva kellon näytöstä harjoituksen jälkeen sekä teksti ”……” 1).

Urheilijan hakemaa mainetta, ylistystä ja gloriaa ei myöskään virrannut muilta saaduista palautteista, vaan keskivertokommentti vastauksena sometukseen oli:

”Pöslö”
”Ei saakeli”
”V***u oot sekasin”

Pohdinta

Pelkästään somettamisen miettiminen lisäsi harjoituksen pituutta yli 1/3 alkuperäisestä suunnitelmasta. On kuitenkin huomioitava, että mikäli suunniteltuun somettamiseen olisi myös käytetty sen vaatima aika, se olisi mahdollisesti ollut pois treenistä, jolloin syytä somettamiselle (sen alkuperäisessä tarkoituksessa) ei lopulta olisikaan. Vaikka sosiaalisella medialla on suuri vaikutus harjoituksen lopulliseen lopputulemaan, tutkimusryhmää hämmensi miten vähän ajatuksista lopulta päätyi teoiksi asti.

Aihe vaatiikin jatkotutkimusta joka käsittelee aiheita ”miksi mietimme enemmän kuin teemme?”, ”määritteleekö tykkäyksien määrä treenin onnistumisen?”, ”miksi ketään kiinnostaisi?” sekä ”ketään ei kyllä varmasti kiinnosta”.

1) Tekstiä ei ole tiedossa, koska insta-tarina katosi ennen tämän tekstin kirjoittamista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti